Axel profiteert van de digitale triage

Huisartsencentrum Axel was in juni de eerste praktijk in Zeeland die patiënten de mogelijkheid voor een e-consult met digitale triage aanbood. Na vijf maanden zien alle praktijkmedewerkers inmiddels de voordelen ervan in. En de gebruikerszijn tevreden met de aanvullende dienst van de praktijk.

Digitaal een volledige triage doorlopen in plaats van bellen met de assistente en een bezoek brengen aan de huisarts. Het moest de medewerkers van Huisartsencentrum Axel weer wat lucht geven. Na vijf maanden kunnen ze beamen dat dat met het programma Spreekuur.nl nu al gelukt is.

“Ik vind het echt een fijne aanvulling op de diensten in onze praktijk”, zegt huisarts Yuri Samandar. “Het afhandelen van de e-consulten gaat sneller, makkelijker en het kost me bijna geen tijd. De assistente stelt me de vraag, ik geef het antwoord en de assistent typt het in. Gemiddeld kunnen we op die manier 15 consulten per uur afhandelen. Dat gaat dan met name om niet-complexe vragen.” “En dat kunnen er zeker 20 per uur worden”, vult praktijkmanager Elizabeth Lamme aan. “Ik ben er ook heel tevreden over.”

 

Digitaal: minder werk en meer afwisseling

Gedurende de afgelopen vijf maanden werden 238 digitale consulten ingestuurd. Die consulten werden veelal onder werktijden ingestuurd en met name op een maandag. Vooral voor huidklachten, medicatieklachten en voor klachten aan been, heup, knie en voet werd gebruik gemaakt van Spreekuur.nl. Een onderzoek onder tien procent van de gebruikers liet de hoge waardering van een 8 zien.

“En onze medewerkers worden ook steeds positiever”, laat de praktijkmanager weten. “Eerst werd het door sommigen nog als een obstakel gezien, maar nu zien ze de positieve kanten”.

“Dat klopt”, beaamt Yuri, “want het verlaagt onze werkdruk. Je ziet namelijk dat de assistentes nu zelf een deel van alle e-consulten kunnen afhandelen. Dat geeft hun meer afwisseling in het werk: in plaats van alleen maar telefoontjes aannemen -op drukke dagen zijn dat er 350 en op rustige dagen 280- rinkelt de telefoon minder en handelen ze in plaats daarvan deels de e-consulten af. Veel vragen die binnenkomen zijn ook zo compleet dat ze makkelijker en sneller zijn af te handelen. Het draagt bij aan het werkplezier van iedereen in de praktijk”.

Gebruiksvriendelijk

Yuri: “Spreekuur.nl is gebruiksvriendelijk voor de patiënt. Je hebt als arts dankzij de gestelde vragen alle informatie die je moet hebben en hoeft geen aanvullende vragen te stellen. De patiënt hoeft daardoor niet lang te wachten en krijgt meteen antwoord. Wanneer we een patiënt aan de hand van de ingevulde vragenlijst graag in de praktijk willen zien, dan hoeft die niet nog eens een heel verhaal te doen. Dat ervaart men als prettig.”

De huisartsenpraktijk stopte veel energie in het promoten van de extra dienst. Er werd dan ook direct veel gebruik van gemaakt. Toch moet de praktijk er volgens Yuri wel aan blijven trekken. “We hebben gezien na de eerste golf van gebruikers dat het echt kan. Nu blijven we mensen erop attenderen dat we het erbij hebben. En we noemen het op onze Facebook-pagina en op ons wachtbandje. Begin volgend jaar gaan we er weer meer reclame voor maken, in de krant bijvoorbeeld. In de hoop dat het gebruik alleen maar toeneemt”.

 

Continu in ontwikkeling

De praktijk steekt energie in de promotie, omdat het gelooft in de meerwaarde en in de win-win situatie. Bovendien is de applicatie continu in ontwikkeling en wordt de toepassing steeds breder inzetbaar. Patiënten kunnen bijvoorbeeld nu hun eigen dossier en consulten inzien, maar in de loop van volgend jaar ook de consulten teruglezen die niet via Spreekuur zijn gegaan. En er komt een app beschikbaar. Ook wordt gekeken naar optimalisatie van de koppeling met het eigen HIS en de agenda van de arts en de patiënt en het invoeren van notificaties.

De ontwikkelaars DigiDok en Topicus willen, in overleg met huisartsen, de patiënt ook gaan voorzien van zelfzorgadvies bij laag urgente klachten.

Praktijkmanager Elizabeth: “Het is echt een aanvulling op onze diensten. Ik zie veel meerwaarde in een mobiele app. De gedachte dat bijvoorbeeld diabetespatiënten straks zelf hun dossier kunnen bijwerken en POH’s de waardes zo kunnen checken, daar word ik wel heel gelukkig van”.

“Spreekuur is 24 uur per dag bereikbaar en heel veelzijdig. Wij willen vanwege die compleetheid het liefst alle communicatie via Spreekuur laten lopen”, aldus Yuri en Elizabeth.

Meer weten over Spreekuur.nl of digitalisering binnen de praktijk in het algemeen? Neem contact op met Jorien Esser, jorien.esser@cz.nl

Hier lees je een eerder geplaatst interview terug met Yuri Samandar over de aanleiding en de samenwerking met CZ.

(c) copyright ZHCO | Sitemap | Disclaimer | Privacyverklaring | Website door: DORST