Coronavirus in Nederland
Heeft u corona klachten? Ga dan NIET naar de huisarts of huisartsenpost toe maar neem TELEFONISCH contact op met de huisarts of huisartsenpost. Voor een Corona-test belt u 0800 – 1202. Voor algemene vragen over Corona belt u het landelijk informatienummer: 0800 - 1351. Lees verder >

Digital Q&A

‘Het beantwoorden van digitale consulten (e-consulten) zorgt voor extra werk bovenop het huidige werk’. Is die gedachte terecht? En is het te voorkomen?

Hoe zorg ik ervoor dat het beantwoorden van digitale consulten mij als huisarts niet meer tijd gaat kosten bovenop mijn huidige werkzaamheden?

Goed voorbereid van start gaan, voorkomt meerwerk. Je zult je als huisarts de werking van het proces van een e-consult eigen moeten maken en de digitale mogelijkheden die er tegenwoordig bestaan kennen. En verder:

– Het helpt om antwoorden bij veelvoorkomende vragen of situaties voor te bereiden. Die sla je op binnen het patiëntenportaal en zijn zo makkelijk te gebruiken, als basis voor een reactie. Dat bespaart veel tijd.

– Maak ook duidelijke afspraken met collega’s over de nieuwe digitale werkprocessen, dat is belangrijk. Zoals: wie beantwoordt welk e-consult? De huisarts of de assistent? Het regelmatig bespreken en evalueren van deze afspraken, helpt bij het in de praktijk brengen ervan.

– Het herhalen van dezelfde boodschap helpt twijfelende patiënten een e-consult een kans te geven. Denk met je collega’s na over reacties die je als praktijk gaat geven op vragen van patiënten over e-consulten. Motiveer mensen ook meteen om een volgende keer hun vraag digitaal te laten stellen. Door te refereren aan andere situaties in het dagelijks leven waarbij digitale oplossingen al heel normaal zijn geworden bijvoorbeeld, zoals internetbankieren of online reizen boeken. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid: zowel de huisarts, als POH, als assistent mag patiënten hier op wijzen.

(c) copyright ZHCO | Sitemap | Disclaimer | Privacyverklaring | Website door: DORST