Coronavirus in Nederland
Heeft u corona klachten? Ga dan NIET naar de huisarts of huisartsenpost toe maar neem TELEFONISCH contact op met de huisarts of huisartsenpost. Voor een Corona-test belt u 0800 – 1202. Voor algemene vragen over Corona belt u het landelijk informatienummer: 0800 - 1351. Lees verder >

Digitalisering voor de huisartsenpraktijk

Mogelijkheden van digitalisering voor iedere huisartsenpraktijk
Jasper Schellingerhout, klinisch epidemioloog en huisarts bij Het Huisartsenteam de Keen uit West-Brabant, is voorstander en promotor van het digitaliseren van de huisartsenpraktijk. Inmiddels heeft hij heel wat ervaring opgedaan om zijn praktijk aan te passen op de behoeften van de patiënt, praktijkondersteuners en assistentes.

“In 2016 besloten we om in onze praktijk digitale services te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan online een afspraak maken, een vraag stellen aan de huisarts of opnieuw medicijnen bestellen. Ik had er al een idee bij, maar inmiddels weet ik zeker dat digitalisering de gezondheidszorg op vele vlakken kan verbeteren. Mits digitaliseren op de juiste manier wordt toegepast, kan het de patiëntenzorg efficiënter inrichten. Dan blijft er vervolgens tijd over voor andere zaken, zoals meer tijd en aandacht voor de patiënt.”

Cultuuromslag
De implementatie van meer online dienstverlening vraagt wel iets van patiënten, maar zeker ook van iedereen binnen de huisartsenpraktijk. “In het begin was men sceptisch. We moesten ophouden met aannames en juist leren op een andere manier te denken. De weerstand die er in het begin was, kwam vooral door het onbekende. Door aannames naar elkaar uit te spreken, dwongen we onszelf om anders tegen bepaalde zaken aan te kijken. Een aanname was bijvoorbeeld dat de patiënt veel vaker met de huisarts in contact ging treden en we het dus drukker kregen. Maar wij zien juist dat patiënten liever niet langs willen komen. Een online tool biedt de mogelijkheid om op een andere manier in contact te treden, maar dat betekent niet dat patiënten vaker langskomen of een hogere tijdsbelasting vormen.”

Niet gebonden aan tijd en plaats
Is het nog van deze tijd dat patiënten de huisarts, of eigenlijk de assistente, alleen overdag kunnen bereiken? Veel patiënten vinden van niet. Digitalisering biedt de patiënt de mogelijkheid om in zijn eigen online omgeving de uitslag van een onderzoek te bekijken met daarbij het advies van de huisarts. Dat scheelt hem wachttijd aan de telefoon of zelfs een bezoek aan de huisarts. “Digitalisering biedt echt meer mogelijkheden. Stel dat de patiënt ’s avonds een klacht ondervindt, dan kan hij direct online een vraag stellen aan de huisarts. Ook al is deze niet direct beschikbaar. De arts beantwoordt de vraag op voor hem of haar geschikt moment en de patiënt leest het antwoord als het hem uitkomt. Soms is het antwoord al toereikend. Is er wel een consult nodig, dan kan het direct in de online agenda ingepland worden. Deze a-synchroniciteit vinden zowel arts als patiënt een voordeel.”

Ontwikkelingen in Zeeland
Ook in Zeeland wordt hard gewerkt aan meer digitalisering in de huisartsenzorg. Momenteel werken huisartsenpraktijken in Axel, Middelburg, ’s-Gravenpolder, Breskens, Hulst en Vlissingen mee met de ontwikkeling en implementatie van de Zorg4Zeeland app. De komende tijd zal de Werkgroep ICT van de ZHCo/PeriScaldes hier meer over vertellen en hoe uw praktijk daar ook gebruik van kan maken.

Als voorstander van meer digitalisering in de gezondheidszorg, geeft Schellingerhout nog een laatste advies: “Neem tijd voor de implementatie. Neem medewerkers en patiënten mee in de digitalisering van de praktijk. Een patiënt komt gemiddeld 3 à 4 keer per jaar bij de huisarts, verwacht dan niet dat iedereen binnen een half jaar ineens gewend is aan de online dienstverlening. In zo’n 2 jaar tijd maakt ongeveer de helft van onze patiënten gebruik van de online mogelijkheden die we nu bieden. En we blijven onszelf uitdagen om na te blijven denken waar we onze online dienstverlening kunnen verbeteren. Feedback van patiënten zijn daarvoor een belangrijke inspiratiebron.”

 

(c) copyright ZHCO | Sitemap | Disclaimer | Privacyverklaring | Website door: DORST