Coronavirus in Nederland
Heeft u corona klachten? Ga dan NIET naar de huisarts of huisartsenpost toe maar neem TELEFONISCH contact op met de huisarts of huisartsenpost. Voor een Corona-test belt u 0800 – 1202. Voor algemene vragen over Corona belt u het landelijk informatienummer: 0800 - 1351. Lees verder >

Een gesprek met Jorien, innovatiemanager CZ.

CZ innovatiemanager Jorien Esser heeft bijna dagelijks contact met huisartsen in Zeeland. Om te praten over digitalisering. Ze merkt dat er veel vragen zijn en dat die ook overeenkomen. Daarom stellen wij ze hier ook nog eens.

Wat zijn de reacties op jouw inspiratiesessies?
“Er is animo onder de huisartsen. De noodzaak van digitalisering wordt steeds meer ingezien merk ik. Het heeft helaas niet altijd prioriteit, maar de zogenaamde koploperpraktijken laten zien dat digitalisering ook in Zeeland goed werkt.“

Waar wringt de schoen?

“Onwetendheid. Het zou veel te veel tijd kosten om nieuwe methodes  te implementeren. Digitaal werken zou onpersoonlijk zijn en de techniek niet voor iedereen beschikbaar. Voor 50-plussers wordt het als ongeschikt gezien.”

En, is dat zo?

“Dat is dus een groot misverstand. We zien actieve 80-plussers bijvoorbeeld e-consulten indienen of met de app Skinvision werken. Apps zijn tegenwoordig heel gebruiksvriendelijk. Je kunt het zelf als aanbieder zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Denk aan de reacties die je geeft of de teksten die je invoert. Ook digitaal kunnen mensen zich geholpen voelen, en sneller gerustgesteld zelfs.”

Maar het kost wel veel tijd?
“Digitaliseren is geen doel op zich, dat is belangrijk om te beseffen: het gaat om het verandertraject. Het is een route naar vermindering van werk dat je er liever niet erbij wilt hebben, voor iedereen binnen de huisartsenpraktijk. Zoals de telefoon aannemen, papierwerk, mensen geruststellen. Je houdt veel meer tijd over voor waar je goed in bent: zorginhoudelijk werk. De tijd kunnen nemen voor de patiënten die dat écht nodig hebben, zoals complexe ouderen of terminale patiënten”.

Wat is er voor nodig?

“Vertrouwen. Vertrouwen dat het werkt. Ja, je steekt er nu tijd in. Om uiteindelijk meer tijd over te houden. Stel dat de helft van je patiënten online gerustgesteld kan worden, dat is al winst. En dan liever nu aan de slag, dan wanneer iedereen uitvalt..”.

‘Het is geen moetje, maar het levert wel heel veel op’

Hoe gaat het in zijn werk?

“Er is niet één route, wel drie stappen: wat is de uitdaging van de praktijk, wat pást bij de praktijk en welke digitale voorzieningen werken daarbij. Je hoeft niet het wiel zelf uit te vinden, CZ kan je hierin ondersteunen. Jouw wensen worden vertaald in een menukaart vol toepassingen waar jij mee aan de slag zou kunnen.”

Samenvattend: wát levert het op?

“Je hebt grote verantwoordelijkheid voor je patiënten, daar krijg je met digitaliseren meer tijd voor, patiënten kunnen plaats- en tijdonafhankelijk hun zorgvraag stellen en ook sneller de juiste hulp krijgen. En het levert kwaliteit en zorgvernieuwing op.
Het is geen moetje, maar het levert wel heel veel op.”

 

 

(c) copyright ZHCO | Sitemap | Disclaimer | Privacyverklaring | Website door: DORST