Coronavirus in Nederland
Heeft u corona klachten? Ga dan NIET naar de huisarts of huisartsenpost toe maar neem TELEFONISCH contact op met de huisarts of huisartsenpost. Voor een Corona-test belt u 0800 – 1202. Voor algemene vragen over Corona belt u het landelijk informatienummer: 0800 - 1351. Lees verder >

Veel gestelde vragen

Afspraken / wachttijden

Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur ?

In principe wel, omdat de afspraak al aan de telefoon wordt ingepland. Toch kan het voorkomen dat u moet wachten omdat consulten uit kunnen lopen of omdat er heel acute hulpvragen tussendoor komen. De doktersassistente kan meestal wel inschatten wat de wachttijd is.

Hoe bereik ik de huisartsenpost als ik 0900 nummers heb laten blokkeren ?

Het bellen naar een 0900 nummers van onze huisartsenpost kost 10 cent per minuut, met een starttik van 4,54 cent plus uw gebruikelijke belkosten. Als u 0900 nummers heeft laten blokkeren, kunt u uw telefoonmaatschappij vragen alleen het 090-nummer van de huisartsenpost te laten deblokkeren. Hiervoor kunt u een formulier aanvragen via 0900-0402 (gratis). Of gebruik onze alternatieve nummers: 088-0228125 voor de HAP de Bevelanden 088-0228135 voor de HAP Walcheren 088-0228145 voor de HAP Schouwen-Duiveland

Kan ik zonder afspraak naar de huisartsenpost ?

Nee, u moet altijd eerst de huisartsenpost bellen. Binnenlopen zonder afspraak is helaas niet mogelijk omdat dit kan leiden tot lange wachttijden. Dit 0900-nummer kost 10 cent per minuut met een starttik van 4,54 cent plus uw gebruikelijke belkosten

Waarom moet ik eerst bellen ?

Om de ernst en urgentie van uw hulpvraag te beoordelen, moet eerst telefonisch contact opgenomen worden. De assistente stelt u een aantal vragen over uw medische klachten waarmee zij kan vaststellen welke hulp u nodig heeft. Bovendien kan de assistente op deze manier indien nodig een afspraak met de dienstdoende huisarts of een visite inplannen, zodat zoveel mogelijk lange wachttijden voor de patiënt vermeden kunnen worden.

Waarom worden er zoveel vragen aan de telefoon gesteld ?

Er zijn twee soorten vragen die worden gesteld; over uw persoonlijke gegevens en over uw medische gegevens. Uw persoonlijke gegevens zijn bedoeld voor onze administratie en de dienstdoende huisarts. De huisarts beschikt net als een ambulance over de mogelijkheid om met spoed naar u toe te komen. Als er met grote spoed hulp nodig is, regelt de huisartsenpost direct een ambulance.

Kosten / de rekening

Ik ben het niet eens met de hoogte van de rekening.

Aan de hoogte van de rekening kan de huisartsenpost niets veranderen. Deze wordt vastgesteld door de Zorg Autoriteit (het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg).

Ik ben verzekerd maar toch heb ik een rekening ontvangen. Hoe kan dat ?

Bij contact met de huisartsenpost dient u uw verzekeringsgegevens op te geven. Wij declareren uw bezoek bij uw zorgverzekeraar. Wanneer de zorgverzekeraar laat weten dat de gegevens niet kloppen en wij de juiste gegevens niet kunnen achterhalen, sturen wij u persoonlijk een rekening. U kunt dan zelf de rekening doorsturen naar uw zorgverzekeraar of de nota zelf betalen. Wanneer u toch nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met de financiële administratie van Huisartsenpost Zeeland: tel. 0113-344 057 (tijdens werkdagen, behalve op woensdag).

Ik heb alleen met de doktersassistente gesproken en toch ontvang ik een rekening. Hoe zit dat ?

De doktersassistente handelt onder verantwoordelijkheid van de dienstdoende huisarts. Al haar adviezen worden door de arts gecontroleerd en beoordeeld. Van iedere hulpvraag wordt een registratie voor het medisch dossier van de eigen huisarts gemaakt. Hoewel bij een dergelijk telefonisch consult geen contact is geweest tussen patiënt en huisarts zijn er toch handelingen verricht en is een medisch advies gegeven. Hiervoor worden kosten (€ 25,-) in rekening gebracht

Ik heb een vraag over een ontvangen rekening

Voor vragen over uw rekening kunt u op alle werkdagen -behalve op woensdag- tussen 09.00 - 12.00 uur bellen met de financiële administratie van de Zeeuwse Huisartsen Coöperatie: tel. 0113-344 057.

Kan ik op de huisartsenpost zelf betalen ?

Ja, dat kan. U kunt de kosten voor een consult contant betalen op de huisartsenpost, ook pinnen en chippen is mogelijk. De kosten voor een visite kunt u pinnen; de dienstdoende arts beschikt over een mobiel pinautomaat. U krijgt altijd een factuur als bewijs van betaling overhandigd.

Wat kost een bezoek aan de huisartsenpost ?

Tarieven per 1 januari 2022: Consult € 173,43, visite € 260,14 en consult € 35,00.

Wie bepaalt hoe hoog de rekening is die ik krijg voor het gebruik van de huisartsenpost ?

De Nederlandse Zorgautoriteit ( NZa- het voormalige College Tarieven Gezondheidszorg) stelt de tarieven voor de gezondheidszorg in Nederland vast, dus ook voor de huisartsenposten.

Wie betaalt de kosten ?

Uw zorgverzekeraar zal het bezoek aan de huisartsenpost vergoeden omdat dit onder het basispakket valt. Medicatie en bloed prikken vallen onder het eigen risico. Toeristen en patiënten die niet kunnen aantonen dat zij verzekerd zijn, dienen direct op de huisartsenpost te betalen. Zij kunnen de kosten declareren bij hun zorgverzekeraar.

Wat zijn de algemene betalingsvoorwaarden?

Voor meer informatie: Klik hier

Hoge kosten voor medicatie die voorgeschreven is tijdens avond, nacht en weekend?

We willen u erop attenderen dat de kosten voor medicatie die wordt voorgeschreven tijdens avond-, nacht- en weekenduren aanzienlijk hoger zijn dan de kosten voor medicatie die overdag wordt voorgeschreven.

Medicijnen / apotheek

Is er een apotheek op de huisartsenpost ?

In Goes is geen apotheek op de huisartsenpost aanwezig. De assistente zal u met uw recept verwijzen naar de dienstdoende apotheek. Op de huisartsenposten in Zierikzee en Middelburg is wel een apotheek aanwezig.

Mijn medicijnen zijn op. Kan ik een herhaalrecept via de huisartsenpost regelen ?

Normaal gesproken regelen patiënten herhalingsrecepten met de eigen huisarts. In dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft.

Medische informatie

Wordt mijn eigen huisarts geinformeerd als ik contact heb gehad met de huisartsenpost ?

Ja. De eerstvolgende werkdag is uw huisarts op de hoogte van de inhoud van uw contact met de huisartsenpost.

Zijn mijn medische gegevens beschikbaar op de huisartsenpost ?

De huisartsenpost kan via het LSP een samenvatting van het medische dossier van de eigen huisarts inzien. Dit kan alleen bij patiënten die hiervoor expliciet toestemming gegeven hebben aan hun huisarts op het moment dat ze een hulpvraag hebben aan de huisartsenpost. Meer informatie hierover vindt u op www.ikgeeftoestemming.nl Via deze site kunt u de toestemming ook gelijk regelen.

Kan ik mijn dossier/ medische gegevens opvragen?

Ja, dat is mogelijk. Uw dossier is op te vragen via uw eigen huisarts.

Coronavirus

Wanneer bel ik de HAP of huisarts?

kijk op www.thuisarts.nl voor meer informatie

Welke beschermende maatregelen zijn er om niet besmet te raken met het Corona-virus?

Na ieder contact handen wassen met zeep Hoesten en niezen aan de binnenkant van de elleboog

(c) copyright ZHCO | Sitemap | Disclaimer | Privacyverklaring | Website door: DORST