Hoe werkt de huisartsenpost?

Wel of niet naar de dokter
Doorloop de vragen op ‘Moet ik naar de dokter?’ : https://www.moetiknaardedokter.nl/
U krijgt dan advies of u contact op moet nemen met de huisartsenpost of de volgende werkdag contact op kunt nemen met uw eigen huisarts.
Op https://www.thuisarts.nl/ vindt u betrouwbare informatie over wat u zelf kunt doen bij klachten.
‘Thuisarts.nl’ en ‘moetiknaardedokter.nl’ kunt u ook downloaden als app.
Belt u naar de huisartsenpost, dan beantwoordt een ervaren doktersassistente (triagist) de telefoon. Ze vraagt aan u wat de klacht is. Ook vraagt ze u naar:
– uw BSN nummer
– uw medicijngebruik
– uw verzekeringsgegevens.
Zorg ervoor dat u die gegevens bij de hand hebt.
Neem ook uw identiteitsbewijs mee naar de huisartsenpost. Dit is verplicht en er kan naar gevraagd worden.
De assistente kan (afhankelijk van uw klacht):
- een advies geven zonder dat u de huisarts zelf spreekt. Hierbij gaat het om klachten die medisch gezien kunnen wachten tot u uw eigen huisarts kunt bezoeken. Alle adviezen worden wel door de dienstdoende huisarts op de post binnen één uur zorgvuldig gecontroleerd (zelfzorgadvies)
- u doorverbinden met de huisarts (telefonisch consult)
- een afspraak voor u maken op de huisartsenpost (consult)
- ervoor zorgen dat een huisarts bij u thuis komt (visite)
Uw eigen huisarts beschikt op de eerstvolgende werkdag over de informatie van uw contact bij de huisartsenpost.